2016. augusztus 6., szombat

Kritika #1 - Rowena Colon: Nem minden az, aminek látszik

Sziasztok!
Kicsit késve, de én is megérkeztem az első kritikámmal. Sajnálom, hogy csak most tudom megírni, de eddig nem volt időm még elolvasni sem az adott blogot, ami ez esetben Rowena Colon Nem minden az, aminek látszik című története.  Igyekszem a többi megrendelést mielőbb elkészíteni, de ehhez a türelmeteket kérem!
Most viszont nem húznám tovább a szót, jöjjön a lényeg, a kritika!

katt a blogért


Design
Első pillantásra egy abszolút átlagos blognak tűnik. 
A fejlécen ott áll Jade a V, mint Viktóriából (igen, én is néztem a sorozatot régebben) fekete szárnyakkal. A szárnyakat és a lányt egy kicsit szebben ki lehetett volna vágni, de nem túl szembetűnő, így is szép az összhatás. A háttér kicsit fakó az angyalhoz képest. Én a helyedben a wattpad-könyvborítóhoz hasonló filtert használnék. A cím betűtípusa nekem túl egyszerűnek hat, ráadásul kilóg a képből. Szerintem rakd a lépcső aljához és változtasd át a bejegyzés címéhez hasonlóra.
A kurzorról lehulló fehér csillagok nekem nem tetszenek, zavaró olvasás közben, bár én alapból nem rajongok az egyéni kurzorokért.
Az alap betűtípus (Times New Roman) tetszik, de a modulcímek már nem annyira. A bejegyzés címének betűtípusát használnám a helyedben itt is, sokkal nagyobb lenne az összhatás.
A linkek színe nem nagyon illik a designhoz. Itt találsz egy oldalt, ahova feltöltöd a fejlécet, és kiad öt színt, amik passzolnak a képhez. Érdemes ezeket beállítani színnek. Az aláhúzás zavaró és nem szép. Egy egyszerű CSS kóddal ki tudod szedni:

a:link {text-decoration: none;}

#Blog1 a:link {text-decoration: none;}

Ezt kell beilleszteni a Sablontervező Speciális fülén legalul található Stíluslap (CSS) hozzáadása menüpontba.
Ha már a Sablontervezőnél tartunk, a Háttér menüpontnál van két opció: a Mozaik és a Görgetés az oldallal. Ajánlóm, hogy az elsőnél Vízszintes mozaikot állítsd be, a másodikat pedig pipáld ki a kis négyzetre kattintva. Így elkerülhető ez a csík:


Ezek szakállas hibák, könnyen ki lehet őket javítani, csak oda kell figyelni egy kicsit. Nekem amúgy a háttér nagyon megtetszett, szép ez a minta és a színe is csodás.

Történet
"Mi lenne, ha egyszer ebben a rohadt életben nem történne semmi csak a szokásos? Olyan nagy kérés, komolyan? Ilyen és ehhez kapcsolatos kérdésekre keresi a választ a 17 éves, Emily Hall. Élete koncertje, tényleg élete koncertje lesz, ugyanis onnantól felfordul az egész élete. Jön majd az érettségi, az elköltözés, és új barátok szerzése és régiek elvesztése. Meg persze egy teljesen új világgal való megismerkedés. Tök jó, nem?!"

Amikor elkezdtem olvasni a sztorit, nem esett le, hogy ez egy fanfiction. Azt hittem, kitaláltál egy random bandát, és az Emilyvel való találkozásukat írod le. Aztán megláttam a 4. Fejezet: Koncert part 1.-ben a képet, és rájöttem, hogy á, ez egy fanfiction! Nem ismerem a bandát, ezért rákerestem. Elég... félelmetesen festenek. De most komolyan, nem akarok senkit sem megbántani, de szerintem nem fogok továbbra sem Black veil brides-et hallgatni.
A történet egy átlagos gimis történetnek indul annyi változással, hogy Emilyt kirúgják, ezért online kell folytatnia a tanulmányait, hogy le tudjon érettségizni. Na mármost. Nem vagyok nagy szakértője az amerikai oktatási szabályoknak, de szerintem ilyen nem létezik. Ne vedd sértésnek, de elég szürreális dolog, én személy szerint elképzelni nem tudom, hogyan zajlik egy ilyen óra. Szerintem ennek nézz utána, vagy javíts ki, ha ez tényleg így van, mondom, én nem értek ehhez.
A fejezetek két szemszögből íródnak: Emilyéből és Ashéből vagy Jinxxszéből. Az elején még úgy csináltad, hogy ugyanazt írtad le, csak más szemszögből. Ez konkrétan arra volt jó, hogy hosszabb legyen az adott rész. Később felvetted azt a szokást, hogy csak folytatod a cselekményt, nem írod le újra a párbeszédeket, hanem ahol az előző szemszög befejeződött, kezdődik a másik. Így sokkal jobb volt olvasni a történetet, nem volt annyira szájbarágós. A továbbiakban szerintem így csináld!
A részek hosszúságával van egy kis gondom. Tény, hogy eseménydúsak, de nekem túl rövidek. Egy-két leírással és gondolatmenettel nemcsak hosszabb, hanem színesebb lesz az adott fejezet.
A dolog misztikus része, a harcos angyalos-oldal egy kicsit emlékeztet a Twilightra, főleg a szerepekben. A védelmező Bella képessége,  a hipergyorsaság minden "vámpír" tulajdonsága, Jinxx és a gondolatolvasás Edward, a kínzás gondolattal Jane-re emlékeztet. Ha jól sejtem, ez volt az alap neked, nem? Ez egyáltalán nem gond, hiszen mindenkinek kell merítenie valahonnan, de egy kicsit kidolgozatlan. Írj bővebben erről, hogy jobban megértsék az olvasók!
Az egész sztori tök jó, csak nem fejted ki. Figyelj oda, hogy a bonyolultabb, szokatlanabb részeket érthetően írd le, hogy az egyszerű "mezei" olvasónak is minden világos legyen!

Fogalmazás
Ismered a jenga játékot? Tudod, amikor van egy torony, és mindig ki kell húzni egy hasábot és a tetejére rakni. A fejezet a torony, minden egyes mondat pedig egy kihúzott hasáb. Szépen magasodik a torony, de egyszer akarva-akaratlanul rossz hasábot húzol ki. Megremeg az építmény, nem dől össze, de elferdül. Aztán még egy és még egy hiba becsúszik, és a torony összedől.
Ezt csinálod te is. Alapjáraton szépen fogalmazol, a történet is jó, de van néhány olyan magyartalan mondat, ami szétvágja az egészet. Ezen egy béta és a sok olvasás rengeteget tud segíteni, idővel elmúlik, ez a kezdők hibája. Amikor én elkezdtem a történetemet meg úgy unblock az írást, borzalmas mondatokat produkáltam. Ez például a VH-s bejegyzés írása közben készült. Csak fogtam a fejem, hogy jézusom, ez most komoly?


Szóval. Csak figyelj oda, mert egy rossz rag már elrontja (ha nem is az egészet) az adott bekezdést. Például:
De imáimat most zárt fülekre találtak.
Ehelyett:
De imáim sajnos zárt fülekre találtak.
Ehhez hasonló elírásokat találtam még, nem nagy hibák, csak át kell olvasni a fejezeteket.
Amikor Heathertől segítséget kértem, az első tanácsa az volt, hogy legyen kevesebb párbeszéd, több leírás és gondolatmenet. Neked is ezt tudom mondani. Túl sokat beszélnek a karakterek és túl keveset gondolkodnak. Többek között ezért is olyan rövidek a fejezetek. Erre figyelj oda, mert sokat tud dobni egy rész minőségén egy leírás.

Helyesírás
Hajaj. Hajajaj. Hajajajaj.
Nos, a helyesírásod nem rossz, de nem is olyan jó. Tény, hogy sok "bloggerrel" ellentétben a "helyesent" nem j-vel írod, de azért van néhány hiba.
Először is: párbeszédet helyesen így írunk:
                 - Szia, anya! - köszöntem szórakozottan.
     - Hát te? - támadt nekem. - Egész eddig nem vetted fel a telefont! Mi erre a magyarázatod, kisasszony?
       - Bocs, lemerültem... - motyogtam lesütött szemmel.
      - Azonnal mars a szobádba! - mutatott anya a lépcső felé. - Két hétig nincs laptop!
   - Drágám, ez azért túlzás - pillantott fel apa a keresztrejtvényéből, amit eddig fejtegetett.
Vagyis: kötőjel+szóköz+szöveg+mondatvégi írásjel (kérdőjel, felkiáltójel, pontpontpont)+szóköz+kötőjel+szöveg (kis kezdőbetű, kivéve tulajdonnév)+pont
Ezt MINDEN esetben hibásan írtad, ami nagyon zavaró! Nézd át és javítsd ki az eddigi fejezeteket!
Vannak még más helyesírási hibák, de alig észrevehetőek, szinte nincsenek is. Ezek elkerülése végett használj helyesírás-ellenőrzőt (nem a Wordre gondolok, az szinte semmit sem ér. Rákeresel a neten és a bizonytalan szavakat leellenőrződ.), olvass sokat és írj tovább! Hidd el, ha most feladod, később újra a nulláról kell kezdened!

Bocsánat, hogy ennyit kellett várnod, de sajnos alig volt időm. Remélem, nem tartasz szőrszálhasogatónak és tudtam segíteni.
Sziasztok!

4 megjegyzés:

  1. Naaa, menni fog ez Bogi :)
    A drága írónőnek pedig kitartást továbbra is!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Huh, most megkönnyebbültem. :) Azt hittem, szőrszálhasogatónak fohsz nevezni... Mindenesetre köszönöm! ;)

      Törlés
  2. Szia!
    Köszönöm a kritikát, próbálok javítani rajta. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Szívesen máskor is! Remélem, nem bántottalak meg vagy ilyesmi, nem akartam nyers lenni, ha úgy tűnt volna...
      Na mindegy, további jó blogolást! (És a kilencedik részt is elolvastam ám!) ;)

      Törlés